Mitä on käytännössä preoperatiivinen hoitotyö amputaatiopotilaalla ja mitä kaikkea se käsittää?

Kysytty

Mitä on käytännössä preoperatiivinen hoitotyö amputaatiopotilaalla ja mitä kaikkea se käsittää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Preoperatiivisesta tai perioperatiivisesta hoitotyöstä löytyy jonkin verran kirjoja. Lukkari, Kinnunen ja Korte ovat toimittaneet teoksen "Perioperatiivinen hoitotyö" (WSOY, 2007), josta löytyy todennäköisesti myös laajamittaisiin leikkausoperaatiohin liittyvää tietoa. Teoksen vanhempi painos vuodelta 2000 löytyy Kankaanpään kirjaston kokoelmista, mutta on tällä hetkellä lainassa.

Kankaanpään ja oppilaitoksen kirjastoista kannattaa etsiskellä muutakin materiaalia. Hakusanoina voit käyttää mm. 'perioperatiivinen hoito', 'preoperatiivinen hoito' ja 'amputaatio'.

Kirjastoissa voit käyttää myös artikkelihakuja ja kotimaista terveystieteellistä viitetietokanta Mediciä.

Myös internetistä löytyy aineistoa, kuten esimerkiksi:

http://ksamk.pspt.fi/~ks2630/periopera.htm