Mitä on diapositiivi?

Kysytty

Mitä on diapositiivi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Diapositiivifilmille saadaan aiheesta positiivinen kuva ilman negatiivivaihetta. Siitä käytetään myös nimeä värinkääntöfilmi, koska valon muodostama negatiivinen kuva käännetään positiiviseksi kehityksen aikana. Lopullinen kuva on valmiina filmillä, vedostusta paperille ei välttämättä tarvita. Puhutaan yleisesti myös kuultokuvasta, diakuvasta tai diasta, koska kuva on läpinäkyvällä kalvolla, jota voidaan katsella sellaisenaan valoa vasten tai projisoimalla diaprojektorilla valkokankaalle, jolloin diafilmin hieno värikirjo ja värikylläisyys tulee parhaiten esiin. Tällöin yksittäiset kuvat on luonnollisesti kehystettävä.
Diafilmin kemiallinen ja mekaaninen rakenne on varsin monimutkainen. Sen tunnistaa helposti nimessä olevasta chrome-sanasta (esim. Agfachrome, Kodachrome, Fujichrome).
Lisää tietoa : Hart, Russell : Valokuvaus keltanokille. Satku, 2000.
Hawkins, Andrew : Valokuvaus : kuvaustekniikan opas. Tammi, 1981.

7 ääntä

Kommentit

Todellakin viime vuosiin saakka filmin -chrome päätteestä on tunnistanut sen diapostiiviksi. Kuitenkin 1950- ja 60-luvulla ainakin agfan diaa tunnettiin myös nimellä Agfacolor eli -chrome-pääte yksin ei riitä nimeämään filmiä diaksi.