Mitä muita teoksia Tove Jansson on kirjoittanut kuin muumeja?

Kysytty

Mitä muita teoksia Tove Jansson on kirjoittanut kuin muumeja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muumikirjojen lisäksi Tove Jansson on kirjoittanut seuraavat teokset (perässä alkukielinen nimi ja vuosiluku kertoo koska teos on ilmestynyt suomeksi, luettelon ensimmäistä teosta lukuunottamatta)
Vi, 1965
Kuvanveistäjän tytär (Bildhuggarens dotter), 1969
Kuuntelija (Lyssnerskan), 1972
Kesäkirja (Sommarboken), 1973
Aurinkokaupunki (Solstaden), 1975
Nukkekaappi ja muita kertomuksia (Dockskåpet och andra berättelser ), 1980
Kunniallinen petkuttaja (Det ärliga bedragaren), 1983
Stenåkern, 1984 (suomennettu teoksessa Kevyt kantamus ja muita kertomuksia, 1989)
Kevyt kantamus (Resa med lätt bagage), 1989
Reilua peliä (Rent spel), 1990
Seuraleikki, (Brev från Klara och andra berättelser), 1991
Haru, eräs saari (Anteckningar från en ö), 1996 (yhdessä Tuulikki Pietilän kanssa)
Viesti (Meddelande), 1998

Lisäksi Jansson kirjoitti näytelmiä, kuunnelmia ja laulunsanoituksia.

Tove Jansson on kirjoittanut myös salanimellä Vera Haij:
Pipu ja Kalle ja Ahdin mustekalat (Sara och Pelle och neckens bläckfiskar) 1933