Mitä kaikkea pystytte kertomaan Alzheimerin taudista? Ikäväkseni kaksi lähiomaistani on sairastunut kyseiseen tautiin vuoden sisällä, ja nämä asiat pyörivät…

Kysytty

Moi. Mitä kaikkea pystytte kertomaan Alzheimerin taudista? Ikäväkseni kaksi lähiomaistani on sairastunut kyseiseen tautiin vuoden sisällä, ja nämä asiat pyörivät mielessäni aika tavalla. Tämän päivän tilanne on se, että sairauteen ei ole parannuskeinoa eikä edes sen etenemistä pystytä kokonaan pysäyttämään; sitä on ainoastaan mahdollista hidastaa. Onko mahdollista, että jonain päivänä ihan parannuskeino voitaisiin keksiä?

Vastaus

Vastattu

Alzheimerin tauti on aivosairaus joka vaikuttaa esimerkiksi muistiin. Se on yleisempää vanhemmilla kuin nuoremmilla ihmisillä. Lisätietoa voit lukea esimerkiksi näiltä sivustoilta:

Terveyskirjasto: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00699

Muistiliitto: https://www.muistiliitto.fi/fi/muistisairaudet/muistihairiot-ja-sairaudet/muistisairaudet/alzheimerin-tauti

Käypä hoito: https://www.kaypahoito.fi/nix00516

Lisäksi voit lukea taudista lisää esimerkiksi näistä kirjoista:

Timo Erkinjuntti: Kun muisti pettää : muistihäiriöt ja dementia

Pirkko Telaranta: Alzheimerin tauti osana elämää ja elämän osana

Toimittajat Timo Erkinjuntti, Juha Rinne, Hilkka Soininen: Muistisairaudet

Parannuskeinon löytämisestä tulevaisuudessa ei osaa varmasti kertoa kukaan, mutta tutkijat todennäköisesti sellaista yrittävät löytää. Toivottavasti parannuskeino joskus löytyy.