Otsikko
Mitä Helander tarkoittaa vapaasti suomennettuna? Sanoivat että pyhämaa tmd pyhitetty? Onko totta?

Kysytty

Mitä Helander tarkoittaa vapaasti suomennettuna? Sanoivat että pyhämaa tmd pyhitetty? Onko totta?

Vastaus

Vastattu

Varmaa käännöstä en voi antaa.

Helander/Hellander -nimen etuosa on hell (häll = kallio) ja -ander on kreikasta man (=mies). Ruotsinkielisissä nimissä -ander on aika tavallinen yhdyssanan jälkiosana.

Helander-nimen alkuperää on myös kysytty aiemmin Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa: https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-tulee-sukunimi-helander?language_content_entity=fi. Vastauksen mukaan nimi voisi viitata helavalkeisiin, joita on poltettu helatorstain ja helluntain tienoilla (vrt. ruotsin sana helg, ”pyhä”).