Otsikko
Mitä eroa on huoltajalla ja holhoojalla?

Kysytty

Mitä eroa on huoltajalla ja holhoojalla?

Vastaus

Vastattu

Huoltaja on lapsen henkilökohtainen hoitaja ja vastuun kantaja, Hän on myös lapsen edustaja tätä koskevissa asioissa.

Holhooja-nimitystä ei enää käytetä virallisissa yhteyksissä. Puhutaan edunvalvojasta. Edunvalvonta käsittää lähinnä taloudellisista asioista huolehtimisen.

Lapsen ollessa kyseessä yleensä huoltaja ja edunvalvoja ovat sama henkilö, lapsen vanhempi.

Edunvalvoja voi olla myös aikuisella. Jos aikuinen ei pysty itse huolehtimaan asioidensa hoidosta, hänelle nimetään edunvalvoja.

Lähteet: Opuslex: Kenestä lapsen huoltaja?

Digi- ja väestötietovirasto: Aikuisen edunvalvonta