Mitä eriskummallisia puita Esplanadilla kasvoi 1900-luvun alussa? Mistä Uudenmaankatu on saanut nimensä?

Kysytty

Mitä eriskummallisia puita Esplanadilla kasvoi 1900-luvun alussa?

Mistä Uudenmaankatu on saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uudenmaankatu on saanut nimensä Uudenmaan esikaupungin mukaan. Uudenmaan esikaupungiksi kutsuttiin 1800-luvulla Erottajan länsipuolista osaa eli nykyisiä Kampin ja Punavuoren kaupunginosia.

Lähde: Kaija Ollila: Puhvelista Punatulkkkuun (Helsingin Sanomat 1977)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Erottaja

Esplanadin istutustyöt on aloitettu 1800-luvun alkupuolella ja aluetta kutsuttiin tuolloin Pikkuesplanadiksi. Ensimmäiseksi istutettiin 68 vaahteraa.1826 Engel laati puistosuunnitelman ja puistoalueen keskellä kulki vaahteroiden ja jalavien reunustama jalankulkuakseli. Teatteritalon ympärille istutettiin jalavia, vaahteroita, poppeleita ja riippupihlajia. Salavia istutettiin myös, mutta niihin ei oltu tyytyväisiä ja niiden tilalle istutettiin lehmuksia ja syreeneja. Vuosisadan vaihteessa kaupungin ensimmäinen kaupunginpuutarhuri Svante Olsson uudisti puiston istutuksia. Puistossa koettiin tuolloin myös ulkomaista eksotiikkaa, kun sinne tuotiin suurikokoisia palmuja kesäkaudeksi.

Lähde: Esplanadin puisto (Dendrologian seura 1989)