Mitä allergikon pitäisi tietää hammastahnoista?

Kysytty

Mitä allergikon pitäisi tietää hammastahnoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva-Liisa Sainion artikkeli Hammastahnat ja allergia lehdessä Allergia 1994:6, s. 26-27 sisältää tietoja hammastahnojen allergiaa aiheuttavista aineista. Sama artikkeli on ilmestynyt myös Suomen hammaslääkarilehdessä v. 1995 numerossa 5 s.256.
Lehdet ovat Joensuun kaupunginkirjastossa käsikirjaston varastossa ja sitä voi lainatakin viikon laina-ajalla. Eeva-Liisa Sainio käsittelee hammastahnojen terveysvaikutuksia myös kahdessa muussa julkaisussaan : Hammastahnat : koostumus ja terveydellinen haitattomuus /Eeva-Liisa Sainio, Marja Koskikallio, Kuluttajavirasto, 1993 ja Valkaisevat hammastahnat : koostumus ja turvallisuuden selvitys / Eeva-Liisa Sainio, Kuluttajavirasto 1999. Näitä ei ole Joensuun kaupunginkirjaston kokoelmissa, mutta tarvittaessa ne voi kaukolainata muualta. Hammastahnoja käsitteleviä lehtiartikkeleita löytyi ALEKSI- ja ARTO-tietokannoista muutamia muitakin:

Mattila, Pauli: Hammastahnojen tehoaineet Suomen hammaslääkärilehti 1998: 10-11
Nalbantoglu, Minna: Tahnavalikoima on valtava : hammastahnamarkkinoilta löytyy paljon uutuuksia, mutta vähän parannuksia Helsingin sanomat. 11.11.1997
Iisalo, Seppo: Valkaisevista hammastahnoista tietoa kuluttajille Suomen hammaslääkärilehti 1998: 1-2
Kesänen, Sini: Näin valitset hammastahnan Hyvä terveys 2000 : 3

Kosmetiikan yhteydestä allergiaan tietokannoista löytyy runsaasti viitteitä mm.
Paarmas, Taina: Mitä kosmetiikan tuoteselosteet kertovat allergiselle? Allergia & astma 1997:3
Jolanki, Riitta: Kosmetiikan säilytteistä allergioita Allergia & astma 1998: 3

Kirja Allergologia, jonka Duodecim on julkaissut vuonna 1999, käsittelee myös turvallista kosmetiikkaa mm. kulutustavaroiden kemiallisia terveysvaaroja koskevia säädöksiä sekä pakkausmerkintöjä.

Tietoa turvallisesta kosmetiikasta saa Kuluttajaviraston sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/tietoa/tuoteturvallisuus/kosmetiikka.html Hammastahnojenkin sisältämä natriumakrylaatti on esillä Ekoistin sivulla http://www.yle.fi/ekoisti/ark99/01-09.htm