Mistäköhän tulee sana SUN ilmaisuissa "sinne sun tänne" ja "sitä sun tätä"?

Kysytty

Mistäköhän tulee sana SUN ilmaisuissa "sinne sun tänne" ja "sitä sun tätä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sun vastaa näissä ilmauksissa ja-sanaa. Se on levinnyt korvaamaan ynnä sanaa. Suomen sanojen alkuperä - etymologinen sanakirja. 3 ( SKS, 2000) kertoo, että sana ehkä juontaa juurensa kadonneeseen kielimuotoon muin, joka on ollut pronominen muu monikon intstruktiivi. Kielitajussa se on yhdistynyt genetiiviin mun (=minun) ja vastaavasti samaa merkitsevässä tilanteessa on alettu käyttää myös yksikön toisen persoonan genetiiviä, siis muotoa sun.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80