Otsikko
Mistäköhän teoksesta löytyisi tällainen Sokrateen ajatus, vielä parempi jos suomeksi? “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.”

Kysytty

Hei, mistäköhän teoksesta löytyisi tällainen Sokrateen ajatus, vielä parempi jos suomeksi? “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään varmaa ja luotettavaa lähdettä tähän ei ikävä kyllä löytynyt.

Alla on pari lähdettä, joista asiaa voisi tutkia. Molemmissa teoksissa käsitellään Sokrateen elämää, ajatuksia ja oppeja. Kirjat ovat varattavissa Helmet-kirjastoista.

Suuret filosofit, toim.: Ray Monk & Frederick Raphael, Otava | 2004 | 2. painos 2004. - 7. painos 2016

Laertios, Diogenes: Merkittävien filosofien elämä ja opit: Summa 2002

0 ääntä

Kommentit

Kyseessä kaikesta päätellen ei ole aito Sokrates-sitaatti vaan lausahdus, jonka joku joskus suhteellisen läheisessä menneisyydessä on pannut Sokrateen nimiin ja jota on sitten vain kopioitu paikasta paikkaan.

Esimerkiksi Internet Archive -palvelusta, https://archive.org/ , jossa on miljoonia englanninkielisiä kirjoja ja muita tekstejä monen sadan vuoden ajalta, löytyy 84 hakutulosta. Mutta missään niistä ei mainita mitään siitä, missä yhteydessä Sokrates olisi noin sanonut. Lisäksi varhaisin sanonnan esiintymä on niinkin myöhään kuin vuonna 1994 julkaistussa kirjassa, ja suurin osa esiintymistä on itseapu- ym. kirjallisuudessa, jossa erilaisten epäaitojen sitaattien viljeleminen on muutenkin yleistä.