Otsikko
Mistähän mahtaa johtua se outo (epätasa-arvoinen...) käytäntö, että esim. kun Hollannin kruununprinssistä tuli kuningas niin hänen vaimostaan tuli…

Kysytty

Mistähän mahtaa johtua se outo (epätasa-arvoinen...) käytäntö, että esim. kun Hollannin kruununprinssistä tuli kuningas niin hänen vaimostaan tuli automaattisesti kuningatar, samoin kävi Espanjassa ja luultavimmin näin käy mm. Norjassa. Mutta miksei kuningattaren aviomies saa kuninkaan titteliä? Kun Ruotsin Victoriasta tulevaisuudessa tulee hallitseva kuningatar niin prinssi Daniel pysynee edelleen prinssinä, sama tilanne on nykyisin Britanniassa. Mietin, että perustuuko johonkin "entisaikojen" olettamukseen, että kuningas = hallitsija? Eli jos prinssipuolisosta tulisi myös kuningas niin olisi epäselvää kuka se hallitsija oikeasti on??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monarkioissa perinteisesti  miespuolisilla perillisillä on ollut etuoikeus valtaistuimeen. Eli niin kuin arvelit, hallitsija on ollut lähtökohtaisesti kuningas. Tilanne on kuitenkin nykyään toinen, ja kruununperijyys ei enää kaikissa valtioissa ja tapauksissa riipu sukupuolesta.  Ainakaan vielä muutos ei kuitenkaan näy arvonimissä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuningatar

https://fi.wikipedia.org/wiki/Prinssipuoliso