Otsikko
Mistähän löytäisin vanhoja lentolippujen hintoja? Suomen kulkuneuvot -julkaisussa listataan linja-auto- ja junalippujen hinnat, mutta ei lentolippujen hintoja…

Kysytty

Mistähän löytäisin vanhoja lentolippujen hintoja? Suomen kulkuneuvot -julkaisussa listataan linja-auto- ja junalippujen hinnat, mutta ei lentolippujen hintoja. Minua kiinnostaisivat Finnairin ja sen edeltäjän Aeron lippujen hinnat aina 1930-luvulta 1990-luvulle. Joitakin yksittäisiä lentoaikatauluja minulla on eri vuosilta, mutta niissä ei ole hinnastoja.

Vastaus

Vastattu

Ilmailumuseon kokoelmissa on runsaasti Finnairin/Aeron aikatauluja, joissa on mukana lentojen hintatietoja. Voit tutustua kokoelmiin Ilmailumuseon Finna-hakupalvelussa. Esimerkiksi julkaisusta Lentoaikataulu; Aero Oy 4.4. - 2.10.1937 löytyy hinnasto sivulta 7 eteenpäin. Kaikkia aikatauluja ei välttämättä ole digitoitu kokonaisuudessaan. Mahdollisuutta päästä tutustumaan painettuihin aineistoihin tarkemmin voi kysyä museon kokoelmahenkilökunnalta. Ohjeet yhteydenottoon:

  • Laita viestiä henkilökunnalle nimeketietojen yhteydestä löytyvän Ota yhteyttä -napin kautta viimeistään viikkoa ennen aiottua vierailua.
  • Sovi kirjastokäynnistä: laita museolle joko täsmällinen pyyntö saada nähtäville yksittäisiä nimekkeitä tai avoin tiedustelu tietyn aihepiirin lähteistä (koskien myös mm. arkistokokoelmia).
  • Saapuminen museolle: varaa käynnille aikaa tarpeen mukaan ja varaudu muistiinpanovälineillä. Aineistoa ei lainata kotiin. Asiakkaat voivat selailla nimikkeitä tutkijatilassa kirjaston yhteydessä.