Mistä voisin löytää kaikki Suomessa v 1934 olleet Tap- alkuiset, pienetkin paikkakunnat (kuten Tapanila, Tapiola jne)? Yritän selvittää urheiluseuran…

Kysytty

Mistä voisin löytää kaikki Suomessa v 1934 olleet Tap- alkuiset, pienetkin paikkakunnat (kuten Tapanila, Tapiola jne)?
Yritän selvittää urheiluseuran rintamerkkiä, jossa teksti on Tap. Teräs ja vuosiluku 1934 (mutta se ei siis ole Tapanila eikä Tapiola)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan tarkkaa luetteloa vuonna 1934 esiintyneistä Tap-alkuisista paikannimistä en löytänyt. Kokoelmistamme löytyi P. Pauninkosken Suomen paikkakuntahakemisto vuodelta 1949. Siinä mainitaan kolme Tap-alkuista paikannimeä: Tapanila, Tapio (Rovaniemi) ja Tapola (Iitti).
Tuoreemmassa Suomalaisessa paikannimikirjassa, 2007, mainitaan myös seuraavat paikat: Tapaninkylä (kaupunginosa Helsingissä), Tapavainola (kylä Lappeenrannassa), Tapionniemi (kylä kemijärvellä). Lisäksi löytyivät Tappuri (Ounastunturin huippuja), Tappurivirta (salmi Haukiveden ja Joutsenveden välillä, virta Heinävedellä) ja Tappuniemi (niin Savonlinnassa kuin Heinävedellä).
Nämä nimet ovat kirjan mukaan olleet käytössä jo 1934.
Saattaa kuitenkin löytyä paikannimiä, joita ei näissä kirjoissa mainita. Varsinkin pienien kylien tai kaupunginosien nimiä voi puuttua.

Pasilan kirjavarastosta löytyy esimerkiksi Urheilukalenteri-teosta vuodelta 1934. Kirjassa ei ole lueteltu urheiluseuroja, mutta kilpailutulosten kohdalla mainitaan myös seura. Mahtaako olla tiedossa minkä lajin seura oli kyseessä.
Pasilan kirjaston yhteystiedot:
http://www.lib.hel.fi/pasila

Urheilukirjastostakin voisitte saada apua:
http://www.urheilumuseo.fi/Default.aspx?tabid=2079