Mistä voisin hankkia reseptejä ja kirjoja, joissa käsitellään marsujen valmistamista ruoaksi. Etelä-Amerikassa marsu on aika yleinen ravintoeläin. Entä kirjat,…

Kysytty

Mistä voisin hankkia reseptejä ja kirjoja, joissa käsitellään marsujen valmistamista ruoaksi. Etelä-Amerikassa marsu on aika yleinen ravintoeläin. Entä kirjat, joissa käsitellään marsujen historiaa laajasti (ei siis kolmen rivin kappaletta lasten tietokirjassa, vaan tanakka lukupaketti esim. englanniksi tai ruotsiksi).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taitaa olla melko vaikeaa löytää kirjallisuutta, josta löytyisi marsureseptejä. Helsingin sanomien arkistosta löytyy artikkeli, jossa käsitellään marsun kasvatusta ruoaksi (Helsingin sanomien verkkoliitteen arkisto, http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/arkisto.asp - hakusanalla marsu löytyy myös muita artikkeleita). Kristiina Mannermaan artikkelissa Marsun monta roolia mainitaan myös muutama ruokalaji, jossa marsua käytetään.

Marsu näyttää olevan juhlaruokaa ainakin Perussa, Ecuadorissa ja Boliviassa, joten näiden maiden perinnekeittokirjoista voisi löytyä reseptejä. Meidän hyllyistämme ei kuitenkaan marsureseptejä löytynyt, ja kannattaisikin ehkä turvautua joko englannin- tai espanjankieliseen teokseen (voisit esimerkiksi tiedustella kirjakaupasta, voisiko tällaista tilata). Voisit ehkä myös yrittää ottaa yhteyttä artikkelin kirjoittajaan.

Internetistä löytyy linkkejä ruokasivuille ja resepteihin esim. seuraavasti: Helsingin kaupunginkirjaston kotisivulta voit valita MCL-monikulttuurisen kirjaston linkin (www.lib.hel.fi/mcl ) ja sieltä Maailma Info, mistä löydät linkkejä yllä mainittuihin Etelä-Amerikan valtioihin. Sieltä löydät myös Latinalaisen Amerikan kulttuurikeskuksen yhteystiedot (posti kulkee osoitteeseen: PL 254, 00121 Helsinki). Heillä varmaan myös on tietoa eteläamerikkalaisista perinneruoista.

Kannattaisi varmaan myös tiedustella marsun valmistamisesta ruoaksi taholta, josta saat hankittua ruoanvalmistukseen tarkoitetun marsun (jos olet sellaisen löytänyt).

Yleistietoa marsuista löytyy myös internetistä (esim. hakusanalla guinea pig). Esimerkiksi sivulta http://www.aracnet.com/~seagull/Guineas/ löytyy melko paljon linkkejä.