Mistä voisi saada talvisodan evakkojen osoitetiedot Leppävirralla/Sortavalassa eli mihin olivat majoitetut?

Kysytty

Mistä voisi saada talvisodan evakkojen osoitetiedot Leppävirralla/Sortavalassa eli mihin olivat majoitetut?
Mistä tieto milloin palasivat (pvm) takaisin Salmin Mantsinsaareen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja saattaa löytää Siirtokarjalaisen tie -nimisestä henkilöhakemistosta, joka löytyy Turun kaupunginkirjastosta. Kirjasarja on 4-osainen ja siinä on mukana erillinen osoiteluettelo vuoden 1970-1971 asuinpaikkojen mukaan.
Mikäli etsimäsi henkilöt ovat antaneet tuohon kirjasarjaan tietojaan, sieltä saattaa löytyä lähtöpaikkakunta ja kaikki sotien aikaiset evakkopaikkakunnat.

Kirjallisuutta:

Siirtokarjalaisten tie. I-IV. Turku : Nyky-Karjala, 1970.
Siirtokarjalaisten tie: osoitehakemisto Turku : Nyky-Karjala, 1971.

Kansallisarkiston verkkopalveluihin kuuluu Karjala-tietokanta, johon on tallennettu luovutetun Karjalan seurakuntien kirkonkirjoista koottuja henkilötietoja 1600-luvulta alkaen. Nimi- ja asuinpaikkatietojen lisäksi voi etsiä tietoa esimerkiksi yksittäisten henkilöiden lukutaidosta, ammateista tai kuolinsyistä. Tietokanta sisältää yli 11,3 miljoonaa henkilötietuetta. Ehkä tätäkin tietokantaa voi varmuudeksi katsoa esimerkiksi muuttaneiden luetteloiden osalta.

Tietokannan käyttöön voi tutustua ohjevideon avulla Näin käytät Karjala-tietokantaa - YouTube

Pikahaku - Kansallisarkisto | Katiha