Mistä voisi lähteä kyselemään 1920-luvun loppupuolella julkaistun "Polyphoneskivan N:ox 41579" perään?

Kysytty

Hei,

Mistä voisi lähteä kyselemään 1920-luvun loppupuolella julkaistun "Polyphoneskivan N:ox 41579" perään?

Vastaus

Vastattu

Kun edes maailman suurin ja monipuolisin äänilevyjen tietokanta ja myyntipaikka Discogs ei tunne kyseistä levyä, niin täytyy vain todeta että vastausta ei nyt löydy. Discogsin Polyphonen levyjen listauksesta ei löydy kyseistä sarjanumeroa 41579.

https://www.discogs.com/label/786827-Polyphon-Musik?page=1

Kyseisellä sarjanumerolla löytyy Discogsista yksi 1920-luvulla tehty äänite (Kapelle Sándor Józsi – Sumurum), mutta se ei ole Polyphonen julkaisu, eikä sitä ole tehty 1920-luvun loppupuolella, vaan vuonna 1921.

https://www.discogs.com/search/?q=41579&type=all&decade=1920

1 ääntä

Kommentit

Discogsissa on savikiekkoaikakauden levyjä hyvin hyvin huonosti, eikä levyn puuttuminen sieltä todista tästä syystä vielä juuri mitään. Ruotsalaisten levyjen tietojen hakeminen kannattaa aina aloittaa Ruotsin kansalliskirjaston Svensk mediedatabas -tietokannasta, joka ilmeisesti on kysymykseen vastanneelle kirjastonhoitajalle täysin tuntematon: https://smdb.kb.se/

Sieltä löytyy tämäkin Hellmansö Dansorkesterin levy vuodelta 1930, joka sisältää kappaleet "I.F.K.-valsen" ja "Flickan min": https://smdb.kb.se/catalog/id/000086832 . Kuten useimmat muutkin ruotsalaiset levyt, se myös kuuluu kirjaston omiin kokoelmiin, ja on näköjään digitoitukin, mutta ei tekijänoikeussyistä ole kuunneltavissa verkossa vapaasti. Mutta jos muu ei auta, niin ainakin sen pääsee kuulemaan käymällä paikan päällä Tukholmassa (poikkeusolojen joskus päätyttyä).

Minulla oli jo vastausta kirjoittaessani tunne, että ei pitäisi vastata tähän kun en oikeasti tiedä vastausta - mutta ajattelin että kun tämä tulee näkyville, niin joku tietäväisempi sen sitten varmaankin korjaa, kuten kävikin. Paljon kiitoksia Tommille. (Asiaa olisi toki helpottanut, jos kysyjä olisi tiennyt esittäjän nimen).