Otsikko
Mistä Venäjän suomalainen nimi tulee? Moni muu maa käytää nimeä "Russia" tai samanlaissta nimeä.

Kysytty

Mistä Venäjän suomalainen nimi tulee? Moni muu maa käytää nimeä "Russia" tai samanlaissta nimeä.

Vastaus

Vastattu

Suomen kielen sana Venäjä on mahdollisesti germaanista perua. Itämeren etelärannikolla asuneen slaavilaisheimon, vendien, kansannimi pohjautuu todennäköisesti samaan sanaan, ja germaanit kutsuivat luultavasti kaikkia naapurissaan asuneita slaaveja nimellä *wened.

Kielikello: Suomi, Ruotsi ja Venäjä - oma ja naapurin nimi

Suomen kielen etymologinen sanakirja: Venäjä

3 ääntä

Kommentit

Toisella itämerensuomalaisella kielellä, viroksi: Venemaa. Venäläiset = venelased.

Sekä suomen kielen että viron kielen etymologiset sanakirjat luettelevat "venäjän" selityksissään - nykysuomen ja -viron sekä kantasuomen lisäksi - pitkän listan vendeihin viittaavia toisiaan muistuttavia sanoja useista itämerensuomalaisista kielistä kuten karjala, liivi, lyydi, vepsä, vatja.