Otsikko
Mistä tulee Venäjän tsaarien puolisoiden nimissä usein esiintyvä nimi Fjodorovna?

Kysytty

Mistä tulee Venäjän tsaarien puolisoiden nimissä usein esiintyvä nimi Fjodorovna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämän nimen useimmat heistä näyttävät ottaneen silloin kun ovat kääntyneet avioliittonsa myötä ortodoksiseen uskoon, näin

Paavali I:n puoliso Maria Fjodorovna, alkuaan Sophie Dorothea Auguste Louise

Nikolai I:n puoliso Aleksandra Fjodorovna, alkuaan Friederike Louise Charlotte Wilhelmine

Aleksanteri III:n puoliso Maria Fjodorovna, alkuaan Marie Sophie Frederikke Dagmar

Nikolai II:n puoliso Aleksandra Fjodorovna, alkuaan Victoria Alix Helena Louise Beatrice

Nimen merkitys olisi 'Fjodorintytär', tosiasiassa yksikään heistä ei ollut Fjodoria vastaavan Theodor-nimisen henkilön tytär.

Luultavasti uudella nimellä viitattiin heidän kääntymisen yhteydessä valitsemaansa henkilökohtaiseen suojeluspyhimykseen.

Fjodor on venäläinen vastine kreikkalaiselle miehennimelle Theodoros, vastaava naisennimi on Theodora, merkitys 'Jumalan lahja'.

Ortodoksisessa kalenterissa on lukuisia Theodoros- ja Theodora-nimisiä pyhimyksiä

http://www.ortodoksi.net/index.php?title=Luokka:Pyh%C3%A4t&from=Simson

Voi myös olla, että kääntymisen yhteydessä jonkinlaisena kummina on ollut joku Fjodor-niminen henkilö, näin ei varmaankaan ole voinut olla jokaisen yhteydessä.

Mahdollista on, että kummassakin tapauksessa nuoremmat tsaarittaret ovat ottaneet edeltäjiensä nimen osoittaakseen kunnioitustaan näitä kohtaan.