Mistä tulee tapa syödä hernekeittoa erityisesti torstaisin?

Kysytty

Mistä tulee tapa syödä hernekeittoa erityisesti torstaisin?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Juhlakalenterin mukaan hernekeittotorstai on vanha perinne. Keskiajalla katolisen kirkon tapoihin kuului paastota perjantaisin. Sen vuoksi torstaisin syötiin täyttävää ruokaa, kuten hernerokkaa tai papusoppaa. Hernekeitto liittyy myös laskiaisen ruokaperinteisiin.

Laskiainen | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura - Juhlakalenteri (finlit.fi)