Otsikko
Mistä tulee sukunimi Virvell?Onko se ns.suojattu sukunimi?Milloin tullut Suomeen? Esiintyy ainakin Viitasaaren ja Pihtiputaan seuduilla.

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Virvell?Onko se ns.suojattu sukunimi?Milloin tullut Suomeen? Esiintyy ainakin Viitasaaren ja Pihtiputaan seuduilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisuuden liiton julkaisemassa Teoksessa Sukunimiopas - Suojatut sukunimet vuodelta 1994 Virvell nimeä ei löydy. Tosin tuossa listauksessa ei taida olla esimerkiksi ruotsalaisperäisiä nimiä, miltä Virvell kuulostaa. Virvell nimestä ei kokonaisuudessaankaan valitettavasti löytynyt mitään tietoa, ja kannattaakin kääntyä suoraan Kotimaisten kielten keskuksen puoleen:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=181

Tietoa etsitty Internetin lisäksi teoksista:
Ilkka Raunio: Adlercreutzeista Österbladheihin (2000)
Pirjo Mikkonen: Sukunimet (2000)
Juhani Pöyhönen: Suomalainen sukunimikartasto 1 (1998) ja 2 (2003)
Sukunimiopas: uusia suomalaisia sukunimiä (1952)