Mistä tulee sanonta "sikariporras", mikä sen etymologia on?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "sikariporras", mikä sen etymologia on?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja määrittelee termin leikilliseksi sanaksi kuvailemaan johtoporrasta tai johtajia. Linkki sanakirjaan

Sana on tullut tunnetuksi 1970 perustetun lentopalloseuran nimenä. Seuran perustajajäseniin kuuluin myös presidentti Mauno Koivisto. Linkki SST info 18.8.2021

Sana on kuitenkin tunnettu jo 1960-luvulla. Sikariporras on ollut silloin jalkapalloseura Helsingin Ponnistuksen johtokunnan nimityksenä. Linkki seuran historiikkiin

Luultavasti sana on levinnyt yleiseen tietoisuuteen jostain pilapiirroksesta tai kaskusta. Olisikohan kyseessä jokin Kari Suomalaisen pilapiirros?

Etymologisen sanakirja kertoo sanasta porras:"porras (Ljungo 1601; yl.) ’Steg; Stufe; (Pl.) Treppe’, johd. porrastaa ’tehdä jhk portaita, tehdä porrasmaiseksi (kuv. uud.: p. työaika, lomat)’, portaikko ~ ink porras ’tikapuut’ | ka porras ’pieni laituri, silta, pitkospuu; porras, askelma; (mon.) portaat, tikkaat; (kuv.) vaihe, jakso; arvo, asema’, porrastoa ’varustaa portailla, tikkailla; varttua (lapsi)’ | ly pordas ’porras’, mon. pordahat ’portaat’ | ve pordaz ’porras’, mon. pordhad

< germ *borđa-z, vrt. goot baurd: fōtu-b. ’palli’, mn borð ’lauta, veneen reunalauta; pöytä’, mr borþ, nr nn bord id. — Vi purre(s) (g. purde) ’porras(puu); tikapuut; (pyykki- tms.) laituri’ | li pūrdaz, mon. purdəd ’porras; poljin’ puolestaan perustunevat vanhempaan kgerm muotoon *burđa-, vrt. myös pursi. — Eriaikaisia lainoja ims > lp ovat lpKo puå´rdes (mon. pŏărdaz; Kld T) ’porras(puu); tikkaat’, lpN boarˈdâgâk, In porthȧȧh id." Linkki sanakirjaan

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kansalliskirjaston digitaalisissa lehdissä toistaiseksi varhaisin esiintymä on Suomen Sosialidemokraatti -lehdessä 16.12.1966 uutisessa nyrkkeilijä Valerio Núñezin harjoituksista: "– – sikariporrasta edusti hänen managerinsa Signor Nobile" (jonka mainitaan polttaneen sikaria ihan kirjaimellisesti).

Ponnistuksen sikariporras alkaa esiintyä lehdissä vuodesta 1968 eteenpäin. Ilmaisun merkityssisältö vaikuttaa rajoittuneen alun perin hyvinkin kapeasti nimenomaan urheilumanagereihin ja urheiluseurojen johtoportaaseen. Ensimmäinen tämän aihepiirin ulkopuolinen esiintymä on Helsingin Sanomissa 31.1.1970: "Yritysdemokratiasta ei paljon puhuta sikariportaassa. Sitä enemmän mietitään työntekijöiden viihtyvyyttä ja me-hengen luomista."