Mistä tulee sanonta "samaan syssyyn"? Entä sanonta "syssymmällä" ('syksymmällä')? Ovatko murrepohjaisia vaiko puhdasta kielellistä ilottelua?

Kysytty

Hei,

mistä tulee sanonta "samaan syssyyn"? Entä sanonta "syssymmällä" ('syksymmällä')? Ovatko murrepohjaisia vaiko puhdasta kielellistä ilottelua?

Vastaus

Vastattu

Sana sysy, sysyyn sekä sen tavallisempi variantti ilmauksessa yhteen/samaan syssyyn merkityksessä 'yhteen läjään; yhtä soittoa, yhtäjaksoisesti' ovat luultavasti samaa perua kuin verbit sysätä ja sysiä. Sysätä-verbin merkityksiä ovat 'lykätä, työntää, tuupata' ja murteissa myös 'hangata, hieroa'. Sysiä-verbillä taas on merkityksiä 'tuuppia, töniä, syrjiä'. Myös suomen lähisukukielistä löytyy samaa perua olevia sanoja, joilla on myös samankaltaisia merkityksiä.

Syssymmällä-muodosta löytyi hieman juttua Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta:

https://www.kotus.fi/nyt/kotus-vinkit/syssymmalla.36711.news

Syssymmällä on puhekielinen ja tyyliltään arkinen muoto ajanilmauksesta syksymmällä, jonka merkitys on 'myöhemmin syksyllä'. Ilmauksella katellaan/palataan syssymmällä yleensä viestitään ironisesti tai humoristisesti, että asiaan ei tarvitse palata pitkään aikaan tai enää koskaan.

Lähteenä käytetty Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 3, R-Ö.  (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia ; 556. | Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja ; 62.)

6 ääntä

Kommentit

Veikkaan että syssymmällä-muoto lukeutuu lasten puheen jäljtittelyyn huumorimielessä.