Otsikko
Mistä tulee sana toimitusjohtaja? Erityisesti kiinnostaa, mistä tulee sanan johtaja edessä oleva sana toimitus? Mitä toimitusjohtaja toimittaa? Mitä…

Kysytty

Mistä tulee sana toimitusjohtaja? Erityisesti kiinnostaa, mistä tulee sanan johtaja edessä oleva sana toimitus? Mitä toimitusjohtaja toimittaa? Mitä toimitusjohtaja tekee yrityksessä?

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi palvelussa on jo ehditty vastaamaan tähän kysymykseen.

"23.09.201113:32

Helsingin kaupunginkirjasto

"Toimitus" on aiemmin merkinnyt myös toimeenpanoa. Näin esimerkiksi Klas Coranderin Yleisessä maa-tieteessä (1862) lausutaan: "Hallitus-muoto on yksvaltanen, hallitus-istuin perittävä ja hallitsia itsevaltanen. Hänen vallassa on siis korkein sekä lakia-laativa että ylimäinen tuomio- ja toimitus-voima." Venäjän keisarilla ei siis tässä lainauksessa kerrota olevan valtaa toimittaa lehtiä tai toimitella tavaroita paikasta toiseen, vaan valtaa panna päätöksiä täytäntöön. "Toimitusjohtaja" lienee sitten vakiintunut käyttöön ennen kuin sana "toimitus" toimeenpanon merkityksessä on jäänyt pois käytöstä.

Lähde:
http://kaino.kotus.fi/korpus/1800/teksti/corander/maatiede1862.xml"

0 ääntä

Kommentit

Voi vilkaista myös Nykysuomen sanakirjaa (osa V, 1959). Hakusana "toimitusjohtaja" on selitetty: yhtiön, liiton tms. toimeenpaneva johtaja. Toimitus-sanan eri käyttöalueita kirja esittelee monipuolisesti.
Toisella kotimaisella "toimitusjohtaja" on nykyäänkin "verkställande direktör", sanasanaisesti käännettynä "toimeenpaneva johtaja". Tätäkin tietoa voi käyttää sanan merkityksen avaamiseen.