Otsikko
Mistä tulee nimitys "karhupumppu" ja milloin ja missä sitä on alettu valmistaa? Erilaisia selityksiä nimelle näyttää kyllä löytyvän internetistä, mutta mitenkä…

Kysytty

Hei!
Mistä tulee nimitys "karhupumppu" ja milloin ja missä sitä on alettu valmistaa?
Erilaisia selityksiä nimelle näyttää kyllä löytyvän internetistä, mutta mitenkä lienee niiden todenperäisyys.

Vastaus

Vastattu

Kuten verkossakin arvellaan, "Karhu" on ollut erään viemärinavaajan tuotemerkki. Viemärinavaajan patentti löytyy vuodelta 1935 ja samana vuonna pumppua myös mainostettiin Helsingin Sanomissa.

Ks. Patenttirekisteri 1937

Helsingin Sanomat 16.12.1935