Otsikko
Mistä syntymäsukunimi otetaan palkollisten lapsille, kun ei ole joidenkin käsityksen mukaan soveliasta laittaa nimeksi talon tai torpan nimeä? Entisajan…

Kysytty

Mistä syntymäsukunimi otetaan palkollisten lapsille, kun ei ole joidenkin käsityksen mukaan soveliasta laittaa nimeksi talon tai torpan nimeä? Entisajan sukunimet eli oikeammin lisänimet käyttäytyivät sukunimen tavoin ja vaihtuivat asuinpaikan vaihtuessa. Nimet eivät olleet sidoksissa säätyyn eikä sukulaissuhteeseen, ilmaisivat sen hetkisen asuinpaikan.
Etunimiä väännellään = väärennetään johonkin sopimukseen perustuen, mutta ei saisi palkollisella tai hänen lapsellaan olla vanhemman palveluspaikan nimeä muka. Kansan suussa palkolliset olivat kuitenkin esim. Mäkelän piika Kaisa jne. Talonnimi oli käytössä sukunimenä ainakin vihille mentäessä.

Vastaus

Vastattu

Aihe on Suomen sukututkimuspiireissä paljon keskustelua herättävä, sillä ennen 1920-luvun sukunimilakia Länsi-Suomessa ei talonpoikaistossa sukunimikäytäntöä ollut, vaan nimi määräytyi asuinpaikan mukaan ja saattoi siis vaihtua useinkin. Kyseessä ei siis ollut sukunimi niin kuin me sen nykyisin ymmärrämme.

Mikäli teet sukututkimusta omaksi iloksesi omassa sukututkimusohjelmassa, voit itse päättää haluatko käyttää talonnimiä sukunimenä vai etkö. Mikäli aiot käyttää sukututkimuksessasi tiettyä ohjelmistoa, selvitä onko kyseisellä alustalla jo joku ohjeistus sukunimien käytöstä. Esimerkiksi laajasti käytetyn Geni.com-sivuston ohjeistus suomalaisten henkilöiden sukunimistä löytyy sivulta www.geni.com/projects/Finland-and-Karelia-General-naming-standard/46000

Lähteet: Harrastuksena sukututkimus -sivusto, viitattu 22.3.2023
Geni-sivuston ohjeistus, viitattu 22.3.2023