Mistä saisin tietoja Raivolan lastenkodista?

Kysytty

Mistä saisin tietoja Raivolan lastenkodista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joitakin mainintoja Raivolan lastenkodista löytyi kirjoista:
Mervi Kaarnisen kirjassa Punaorvot 1918 kerrotaan lyhyesti Raivolan lastenkodin perustamisesta, sivut 87-88.
Lisäksi mainitaan Panu Pulman ja Oiva Turpeisen kirjassa Suomen lastensuojelun historia, s. 132, että Raivolan lastenkodista tehtiin 1920-luvun lopulla Kannaksen ammattikoulukoti.
Lappeenrannan maakuntakirjastosta löytyy lisäksi Karjala-lehdessä 13.11.1997 ollut artikkeli, jonka on kirjoittanut Sinikka Lehtinen. Artkkelin otsikko on tunteeko kukaan kuvia : Raivolan lastenkoti Uudellakirkolla. Artikkelista voidaan tilata kaukolainaksi kopio Lahden kaupunginkirjastoon.
Kaukolainaus on maksullista.
Yksittäisten henkilöiden nimiä näissä tietolähteissä ei valttämättä mainita.
Lisäksi Lahden kaupunginkirjastossa on Jarmo Paikkalan teokset Koposten suku 1 j 2. Ne ovat juuri nyt lainassa.
Karjalan liiton sivuilta internetistä löytyi joitakin mainintoja Raivolan lastenkodista, mm. tapahtumakalenterissa on maininta toukokuun 25. päivänä olevasta kokouksesta, jossa yhtenä aiheena on Raivolan lastenkoti.

4 ääntä

Kommentit

Piti vielä mainita, että kirjassa Raivola, kotikyläni Kivennavalla on muutaman sivun juttu raivolan lastenkodista. Kirja on myös Lahden kaupunginkirjastossa.

Hei.
Etsin myös tietoja sukulaisistani jotka vietiin Raivolan lastenkotiin 1918->.

Onko olemassa valokuvia Raivolan lastenkodista, siellä olleista lapsista tai sukulaisten henkilötietoja saatavissa.
Haluaisin tietää kuinka monta vuotta lapset joutuivat olemaan Raivolassa.

Marleena - minäkin haluaisin tietoa Raivolan lastenkodista - luulen että sinne joutui läheisiäni 1918 jälkeen. Jos olet saanut tietoa pistätkö tietoa, voisimme olla yhteydessä, minulla on sieltä ainakin yksi kuva, vuosi voisi olla välillä 1920 - 1925

Tervehdys. En ole saanut lisätietoa Raivolasta. Voisinko nähdä kuvan? Isä ja sisarukset 5 lasta olivat v 1920 Raivolassa. Tieto on niin salaista ettei sitä anneta edes omaisille.

Olen asunut siinä kodissa noin 1986...luvulla.

Raivolan lastenkodista, joka myöhemmin oli Kannaksen ammattikoulukoti, on
Mikkelin maakunta-arkistossa tietoa ja valokuvia isossa valokuva-albumissa.
Paikka on Uudellakirkolla Vammelsuun kylässä ja näkyy esim. internetin sivuilla Karjalan kartat.

Marleena, haluaisitko olla yhteydessä - minulla on myös läheisiä, jotka ovat olleet Raivolassa 1918 ->

En osaa kyrillisiä aakkosia, joten en tiennyt mitkä kuvat olivat Raivolasta -Anna