Mistä saisin tietoja (Jaakko Juteinin) teoksesta Kirjoituksia Jak. Juteinilda: ensimmäinen osa, Turku, 1810 ?

Kysytty

Mistä saisin tietoja (Jaakko Juteinin) teoksesta Kirjoituksia Jak. Juteinilda: ensimmäinen osa, Turku, 1810 ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja kyseisestä kirjasta (42 s.) löytyy lähinnä Suomen kirjallisuuden historioissa, esim. Suomen kirjallisuus III: Turun romantikoista Aleksis Kiveen tai Suomen kirjallisuushistoria 1: Hurskaista lauluista ilostelevaan romaaniin (1999).

Jos kirjoja ei saa asuinmaastasi Ruotsista, kysy kaukolainamahdollisuutta lähikirjastostasi.

Netistä löytyi seuraava sivu, jossa tosin ohitetaan vain maininnalla Juteinin esikoisteos: http://www.lappeenranta.fi/kirjasto/carelica/kirj/juteini.html
Tietoja on kaikkiaan kovin vähän, siksi ehdotankin, että ottaisit yhteyttä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistoon http://www.finlit.fi/kia/index.html . Ehkä heillä on arkiston kätköissä sellaisia tietoja, joita ei löydy meidän hakuvälineidemme avulla.

Lopuksi vielä Juteinin riimittelyä: "Janon jähdyttääpi kalja / mutta leikin lyhendää / Wasta wiina, weljein malja,/ ystävyyttä ylendää /" (1935).