Otsikko
Mistä saisin tietoa tutkielmaan, jonka aiheena on kirkkotaide Suomessa eri aikoina? Yleisen tiedon lisäksi tarvitsisin erityisesti tietoa Kotkan, Haminan ja…

Kysytty

Mistä saisin tietoa tutkielmaan, jonka aiheena on kirkkotaide Suomessa eri aikoina? Yleisen tiedon lisäksi tarvitsisin erityisesti tietoa Kotkan, Haminan ja Pyhtään kirkkojen rakennustaiteesta, arkkitehtuurista sekä kuva- ja tekstiilitaiteesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta on ilmestynyt erittäin hyvä 2-osainen teos: Suomen kirkot ja kirkkotaide. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisesti Suomen kirkkojen arkkitehtuurin, taiteen, esineistön ja tekstiilien historiaa. Mukana ovat sekä evankelisluterilaiset että ortodoksiset kirkot. Toisessa osassa taas ovat kaikki maamme seurakunnat aakkosjärjestyksessä, kunkin kirkon kohdalla kuvaillaan rakennusta yleensä, on myös valokuva, ja mainitaan arkkitehti ja alttaritaulun nimi sekä taiteilija. Haminassa ja Kotkassa on myös ortodoksisia kirkkoja, ne ovat evankelisluterilaisten kirkkojen jälkeen toisessa osassa myös aakkosjärjestyksessä. Kirkkotaiteen historiasta on tietoja myös teossarjan Ars: Suomen taide 1. ja 2. osissa.