Otsikko
Mistä saisin parhaiten tietoa petun ja tervan ns. uudelleentulemisesta ? Mihin kannattaisi ottaa yhteyttä, jotta saisin viimeisimpiä tietoja ?

Kysytty

Mistä saisin parhaiten tietoa petun ja tervan ns. uudelleentulemisesta ? Mihin kannattaisi ottaa yhteyttä, jotta saisin viimeisimpiä tietoja ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräs petun uudelleentulemisen ilmentymä on Ranuan kunnassa toiminut pettuprojekti sekä sen jatkaja, Finnpettu-osuuskunta. Projektin omat internet-sivut löytyvät osoitteesta http://poro.koillismaa.fi/epp/vitabark/vitabark.html

Asiasta kerrotaan myös seuraavissa artikkeleissa: Alasuutari, Päivi: Pula-ajan elintarvikkeesta syntyy terveyselintarvike : pettuleipää (Kodin kuvalehti 9/99) sekä Lehtisalo, Juhani: Pettu onkin terveellistä! (Kauneus ja terveys 4/99).

Kainuulaista pettukulttuuria esittelee Götha Rannikko artikkelissa Oravalta lainaa pyytämässä (Koti 7-8/91). Samalta tekijältä on ilmestynyt kirja Kainuun leipä (1997), jossa myös käsitellään pettua.

Pettu herätti kiinnostusta jo 1970-80-lukujen taitteessa. Puolustuslaitos julkaisi vuonna 1979 tutkimusraportin Mahdollisuuksista tukeutua luonnonvaraisiin eläimiin ja kasveihin ravinnonlähteinä. Pettua käsitellään raportin IV osassa (ISBN 951-25-0153-8).

Sorbifolia-lehden numerossa 1/1982 on ilmestynyt artikkeli Alanko&Alanko: Mänty ruokana ja rohtona, jossa käsitellään myös tervan rohdosvaikutuksia. Tuoreempia terva-aiheisia artikkeleita ovat mm. Heikura, Pekka: Jos ei terva auta, niin...
(Suomen luonto 4/1998), Rissanen, Hanna: "Minkäs teet, tee tervan kanssa" (Taito 2/1997), Tillman, Anna-Kaija: Puu ja terva yritystoiminnan lähtökohtina (Luomulehti 8/1997) sekä Raivio, Sinikka: Jätepuun jalostaja (Terve elämä 8/1997).

Kannattaa varmaan vilkaista myös terva-aiheisten artikkelien luetteloa, jonka
löydät Kajaanin kaupunginkirjaston internet-sivuilta osoitteesta
http://www.kajaani,fi/kirjasto/terva2.htm.