Mistä saan Kalevan etusivusta kopion päivämäärällä 9.4.1960

Kysytty

Mistä saan Kalevan etusivusta kopion päivämäärällä 9.4.1960

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin alueella Kaleva tulee useampaan kirjastoon, https://finna.fi/Record/lapinkirjasto.1313443, mutta tuohon Lapin kirjaston tietueeseen Finnassa ei ole merkitty, minkä vuoden lehdet kirjastoista löytyvät. Siksi on hyvä tarkistaa esim. Rovaniemen kirjastosta, onko tuon päivämäärän lehteä jäljellä, https://lapinkirjasto.finna.fi/OrganisationInfo/Home#85728

Monihaku.kirjastot.fi mukaan Kalevan numerot vuosilta 1909-1980 löytyvät Jyväskylän yliopiston kirjastossa. Siellä sen saa tilattua lukusalikäyttöön.

Kopion lehdestä saa tilattua lomakkeella 6€ hintaan.

Oulun kaupunginkirjastossa on Kaleva-lehtiä mikrofilmillä, sieltäkin voi tiedustella, onko tuon päivän lehteä siellä, https://www.ouka.fi/oulu/kirjasto/paakirjasto. Tiedekirjasto Pegasuksen vapaakappaleista Kaleva 1960-lehdet voisivat myös löytyä. Netissä ei ole tietoa saatavuudessa, joten sitä kannattaa tiedustela kirjastosta suoraan Puh. 0294 483501

Myös Suomen Kansalliskirjastosta Helsingistä löytyy Kaleva vuodelta 1960.

7 ääntä

Kommentit

Niin, vai olisiko sittenkin kyse sanomalehti Kalevasta.

Kaleva on Oulun seudun tärkein sanomalehti, ja levikiltään koko Suomen neljänneksi suurin viikon jokaisena päivänä ilmestyvä sanomalehti. Tässä palvelussa annetut vastaukset jättävät harvoin sanattomiksi ainakaan asiantuntemattomuutensa vuoksi, mutta nyt kävi kyllä näin.

Suomen toiseksi suurimmassa, valtaosin korkeasti koulutetun väen asuttamassa Espoon kaupungissa on monta tasokkaana pidettyä kirjaston toimipaikkaa ja niissä koulutettua henkilökuntaa kaupungin palkkaamana. Eikö siellä todellakaan vaivauduta vastaamaan kysymykseen asiallisesti?
Onko sinne siirretty vaienneen kysy.fi-arvauspalvelun väkeä, vai onko koululaisia kesätyöllistetty kirjoittamaan vitsivastauksia kirjaston tietopalvelun nimissä?

Syksyllä 2016 vastasi Helsingin kirjasto tässä samassa palvelussa samankaltaiseen Kalevaa koskevaan kysymykseen asiallisesti. Tietoa kehäkolmosen takaisista maakuntalehdistä on siten tihkunut kehän sisäpuolellekin joskus