Mistä pystyy näkemään, mistä kirjoista tulee varausmaksu? Tuleeko manga-kirjasta nimeltä Love hina tätä varausmaksua?

Kysytty

Mistä pystyy näkemään, mistä kirjoista tulee varausmaksu? Tuleeko manga-kirjasta nimeltä Love hina tätä varausmaksua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varausmaksu peritään tilatusta aikuisten aineistosta. Lasten- ja nuorten aineistosta ei peritä varausmaksua. Tämä on pääsääntö.

Tehdessäsi varausta HelMetin kautta, katso, onko kirja aikuisten vai lasten aineistoa. Sen näkee siitä, miltä osastolta kirja tulee. Kirjan osaston kohdassa lukee joko las (lastenaineistoa) tai aik (aikuisten aineistoa). Entresse teukka ja Sello pointti ovat nuorten osastoja, ja niiden aineisto on maksutonta.

Love hina -kirjojen kohdalla tilanne on vaihteleva. Se on eri kirjastoissa sijoitettu joko lasten, nuorten tai aikuisten kokoelmiin. Jos saat Love hina -kirjan, joka tulee toisen kirjaston lasten tai nuorten kokoelmasta, tilanne on selvä, siitä ei oteta maksua. Mikäli varaamasi kirja on sijoitettu eri kirjastoissa joko lasten tai aikuisten kokoelmiin kokoelmiin, sinun ei tarvitse maksaa siitä varausmaksua, vaikka se olisi aikuisten kokoelmiin kuuluva kirja.