Mistä päin Suomea löytyisi aineistoa elokuva- ja televisioalan kamera-assistentin työstä? Vastaavasti myös elokuvauksen ammattiteokset ja -julkaisut…

Kysytty

Mistä päin Suomea löytyisi aineistoa elokuva- ja televisioalan kamera-assistentin työstä? Vastaavasti myös elokuvauksen ammattiteokset ja -julkaisut kiinnostaisivat. Kirjat, lehdet, artikkelit ynnä muut kelpaavat kaikki.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin joitakin opinnäytetöitä löytyy Theseus-fin eli ammattikorkeakoulujen verkkokirjaston kautta:

- Kamera-assistentti : johdatus kamera-assistenttina toimimiseen filmituotannossa Arriflex 16 SR1 kameran kanssa, Ilkka Klemola (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2006)
- "Sehän on ihan palveluammatti" : naisten kokemuksia kuvaajan ja kameramiehen työstä, Hanna Leppikangas (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2006)
- Kuvausryhmän hierarkia, Laura Valoma (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2008)
- Kolmiuloitteinen elokuvaus, Riku Naskali (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2008)

Työt ovat myös verkossa luettavissa:

http://www.theseus.fi/web/guest;jsessionid=0035FDFD320BCE6E95D6DC5E8ED4…

Elokuvaukseen liittyviä teoksia esimerkiksi nämä:

- Asiaa ruudussa : tv-dokumentin anatomia / Elina Saksala (2008)
- Ennen kuin kamera käy : ideasta kuvauksiin : tekijät kertovat / Riina Hyytiä (väitöskirja, Taideteollinen korkeakoulu, 2004)
- Elokuvan tekemisestä / Sidney Lumet (2004)
- The continuity handbook : a guide for single-camera shooting / Avril Rowlands (1995)

Useat teokset käsittelevät elokuvan tekemistä kokonaisuutena, ei pelkästään kuvaajan tai kamera-assistentin työhön liittyen. Sopivia hakusanoja ovat ainakin elokuvaus ja kamera-assistentit. Kannattaa jatkaa etsimistä Theseuksen lisäksi esim. Arscan (taideyliopistojen kirjastojen tietokanta, https://arsca.linneanet.fi/ ) kautta. Kirjoja löytyy kirjastoista eri puolilta Suomea. Kysy ensin kotipaikkasi kirjastosta. Jos teoksia ei löydy kotikunnastasi, voit pyytää niitä kaukolainaksi oman kirjastosi kautta.