Tällainen hassu kysymys tuli illalla mieleen..Katsoin elokuvaa, jonka olin tallentanut tallentimelleni. Lähdin käymään vessassa ja painoin pause- nappia…

Kysytty

Hei! Tällainen hassu kysymys tuli illalla mieleen..Katsoin elokuvaa, jonka olin tallentanut tallentimelleni. Lähdin käymään vessassa ja painoin pause- nappia jolloin kuva pysähtyi ja kuva jäi sellaiseksi vähän niin kuin tärähteneeksi eli ääriviivat olivat "usvaisia". Miten se kuva voi pysäystettynä jäädä sellaiseksi. Tuntuisi että sen pitäisi olla yhtä terävä kun normaali liikeessäkin. Televisiotani on mainostettu niin teräväpiirtoiseksi kuin nykyisin voi olla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pysäytyskuvan "sumeus" ei varmaankaan johdu televisiosta vaan tallennuksesta. Ilmiöstä on keskusteltu englanninkielisillä sivustoilla ja niiltä nousi esiin pari uskottavan kuuloista selitystä:

Jos yksittäisen kuvaruudun (frame) kohdalla on nopeaa liikettä, pysätyskuvassa se näkyy epätarkkuutena. Peräkkäiset kuvaframet sen sijaan näkyvät terävänä.

tai

Sumeus voi aiheutua tv-lähetystekniikassa käytetystä ns. kuvan lomituksesta, jonka alkuperäinen tarkoitus oli käyttää lähetystaajuutta mahdollisimman taloudellisesti. Yksittäinen kuva koostuu kahdesta osasta, jotka toistolaite koodaa yhteen. Pause-toiminto näyttää vain toisen puolikuvan, jolloin kuva on epätarkka. Kuvan lomitusta on käytetty vielä 2000-luvun puolellakin.