Mistä Nietzschen kirjasta on ajatus: Istuen saatu ajatus ei ole minkään arvoinen? Mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä Nietzschen kirjasta on ajatus: Istuen saatu ajatus ei ole minkään arvoinen? Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mietettä "Istuen saatu ajatus ei ole minkään arvoinen" en sanatarkasti onnistunut Nietzschen teoksista löytämään. Kaksi samanhenkistä ajatelmaa kuitenkin löysin, joihin kysymyksen aforismin voisi ajatella perustuvan. Nämä katkelmat selventävät myös, mihin Nietzsche perustaa näkemyksensä istumalla saatujen ajatusten arvottomuudesta: henki on yhteydessä ruumiiseen, ja aktiivinen henki edellyttää aktiivista ruumista.

Kirjassaan Ecce homo Nietzsche kirjoittaa: "Istua niin vähän kuin mahdollista; ja uskoa vain sellaisiin ajatuksiin, jotka ovat syntyneet ulkosalla vapaassa liikkeessä - silloin kun lihaksetkin viettävät juhlaa. -- Sitkeät istumalihakset - olen sanonut tämän aiemminkin - suoranainen synti pyhää henkeä vastaan." Tässä sitaatissa Nietzsche viittaa kirjassaan Epäjumalten hämärä esiintyneeseen aforismiin, jossa hän kommentoi Gustave Flaubertin lausahdusta "Ihminen voi ajatella ja kirjoittaa vain istualtaan.": "'On ne peut penser et ecrire qu'assis.' (G. Flaubert). - Sainpas sinut, nihilisti! Istumalihasten kestävyys on synti pyhää henkeä vastaan. Vain kävellen hankituilla ajatuksilla on arvoa."