Otsikko
Mistä mahtaa olla peräisin lause: ” Ei sitä ymmärrä laakson lapset”?

Kysytty

Mistä mahtaa olla peräisin lause: ” Ei sitä ymmärrä laakson lapset”?
Mieheni isoisä, Karjalan evakoita, toisteli lausetta aina silloin tällöin, kun ei ymmärtänyt jotain asiaa. Hän oli harrastanut aikaisemmin lausumista, joten säe saattaa olla jostain runosta. Googlen kautta vastausta ei löytynyt.

Vastaus

Vastattu

Lause lienee peräisin Johannes Linnankosken novellista Rajan lapsi, jossa se toistuu usein tällaisessa muodossa: "Sitä ei ymmärrä laakson lapset, rinnemaitten inehmot tajua."

Novelli löytyy Johannes Linnankosken (oik. Vihtori Johan Peltonen) vuonna 1913 ilmestyneestä teoksesta Sirpaleita - tunnelmia ja kertomuksia.