Mistä (maasta/ sanasta) tulee Tampio sukunimi ja mitä se on tarkoittanut?

Kysytty

Mistä (maasta/ sanasta) tulee Tampio sukunimi ja mitä se on tarkoittanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampio esiintyy talon- ja sukunimenä Kainuussa ja Itä-Lapissa. Nimi Tambio on esiintynyt jo 1600-luvun lopulla Sotkamon käräjillä. Nimi saattaa liittyä muihin Suomessa esiintyviin Tamppi-nimiin. Tamppi-nimien arvellaan perustuvan esimerkiksi paikannimiin. Tamppi eli tamppimylly (ruotsin stamp) toimi veden avulla ja siinä tampattiin eli vanutettiin sarkaa tai puitiin rukiintähkiä. Tamppi on ollut myös sepän työkalu. Ruotsin damm merkitsee höyryä ja usvaa sekä myös pölyä ja tomua. Enemmän nimestä Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksessa Sukunimet, Otava, 2000.

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sukunimi Torvinen, missä ja miksi? ja myös mieheni sukunimi Rahomäki

Myllyn yhteydessä ruotsin kielen sana damm tarkoittaa patoa.