Otsikko
Mistä löytyy sanat runoon Kaiken kyselijä tyttö? Kyseinen tyttö kyseli mm. Mustaa ja valkoista.... oopperassa Punainen viiva.

Kysytty

Mistä löytyy sanat runoon Kaiken kyselijä tyttö?
Kyseinen tyttö kyseli mm. Mustaa ja valkoista....
oopperassa Punainen viiva.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Ilmari Kiannon satu Kaiken Kyselijä Tyttö ja se on mm. teoksessa Turjanlinnan satukirja / omille ja muille Suomen lapsille tehnyt opiksi ja huviksi Ilmari Kianto. - Helsinki : Otava, 1920, 2. p. sivut 68-71 sekä teoksessa Pieni aarreaitta. - 1. - Porvoo ; Helsinki ; Juva : WSOY. ISBN 951-0-17363-0, ss. 164-166.

Oopperan libretosta löytyy Aulis Sallisen Kiannon tekstin pohjalta muokkaama sanoitus ja siinä on kohtauksessa 3, s. 126 eteenpäin lasten esittämiä kysymyksiä (mm. Mikä se oikein on se piru, poltetaanko taivaassakin tupakkaa, onko Jumalalla partaa…). Kysymykset on poimittu em. sadusta. Teoksen saa mm. Tampereen kaupunginkirjastosta kaukolainaksi. Teoksen tiedot:
Punainen viiva [Nuottijulkaisu] : kaksinäytöksinen ooppera = The red line / Aulis Sallinen ; libretto Aulis Sallinen Ilmari Kiannon romaanin mukaan ; English translation for singing by Stephen Oliver. - Sevenoaks : Novello, c1982. - 1 pianopartituuri, 452 s. ; 31 cm