Mistä löytyy reseptissä mainittujen sairauksien indeksinumeroiden selitykset, että ymmärtäisi, mitä lääkäri on diagnosoinut.

Kysytty

Mistä löytyy reseptissä mainittujen sairauksien indeksinumeroiden selitykset, että ymmärtäisi, mitä lääkäri on diagnosoinut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tautien ja muiden terveysongelmien sanalliset diagnoosit voidaan järjestelmän avulla kääntää koodeiksi. Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisestä tautiluokituksesta 10 on ollut suomalainen laitos vuodesta 1996 lähtien. Sen on julkaissut Stakes (Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus), joka vastaa myös sen toimittamisesta ja päivityksestä.

Tautiluokitus ICD-10 on saatavissa eräistä pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista käsikirjastokappaleena. Sitä ei siis lainata, mutta siihen voi tutustua paikan päällä.

Saatavuustiedot voi tarkistaa Helmet-aineistohausta, osoitteesta http://www.helmet.fi/ . Hakutavaksi valitaan pudotusvalikosta Teoksen nimi, kirjoitetaan hakuruutuun hakusanaksi Tautiluokitus ICD-10 ja painetaan Hae-painiketta. Näytölle saadaan Tautiluokituksen eri osat, joita edelleen klikkaamalla saadaan kulloisenkin osan sijaintikirjastot.

Tällä hetkellä teos kuuluu Itäkeskuksen, Kallion, Pasilan ja Töölön sekä Myyrmäen ja Tikkurilan kirjastojen aikuistenosaston käsikirjastokokoelmaan.

ICD 10 tautiluokitukset löytyvät myös verkossa Stakesin sivulta
http://sty.stakes.fi/FI/koodistopalvelu/koodisto.htm
josta pitää kirjautua tuotantokoodistopalvelimelle, linkki
http://194.89.160.67/codeserver/code-action.do?action=query&menu=main-q…