Mistä löytyy (noin yleisesti) tietoa kirjastojen jätteenkäsittelystä ja kierrätyksestä?

Kysytty

Mistä löytyy (noin yleisesti) tietoa kirjastojen jätteenkäsittelystä ja kierrätyksestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen koko toiminta perustuu kierrätykseen eli aineiston lainaamiseen asiakkaille. Lainsäädännöllisesti kuntien kirjastot ovat mukana jätteidenkäsittelyssä ja kierrätyksessä kuntansa osana. Tietoa kuntien jätehuollosta löytyy kunnat.net-sivustolta:

http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/yty/jatehuolto/Sivut/defa…

Monet konkreettiset toimenpiteet ovat kuntakohtaisia. Esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjastosta muutamat kirjastot ovat mukana Ekokompassi-ympäristöprojektissa, jossa kirjastot kehittävät toimintaansa entistäkin ympäristöystävällisemmäksi. Ekokompassi- merkin saaminen edellyttää paneutumista mm. kirjaston kulutukseen, jätehuoltoon, energian käyttöön ja hankintoihin. Muutamat kirjastot ovat merkin saaneet. Vallilan kirjasto sai merkin ensimmäisenä kuntasektorin yksikkönä:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Vallilan_kirjasto/Jutt…