Mistä löytyy (ei yli 10 v vanhaa) tietoa downin syndroomasta? Erityisesti kehityksen vertaamista normaalisti kehittyvään lapseen. Myös Down-lasten motorisia…

Kysytty

Mistä löytyy (ei yli 10 v vanhaa) tietoa downin syndroomasta? Erityisesti kehityksen vertaamista normaalisti kehittyvään lapseen. Myös Down-lasten motorisia taitoja, erityisesti hienomotorisia taitoja käsitteleviä teoksia on hakusessa. Siitäkin olisi hyvä olla vertailuja terveen ja sairaan lapsen välillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti helposti saatavilla olevaa, uutta suomenkielistä aineistoa ei aiheesta juuri ole.

Kirjastoluetteloista aiheesta kannattaa etsiä hakusanalla 'Downin oireyhtymä'.

Yleisissä kirjastoissa yleisteos aiheesta on Kehitysvammaisten tukiliiton 2000 julkaisema kirjanen Downin oireyhtymä. Muut uudehkot julkaisut ovat usein vanhempien kertomuksia down-lapsestaan.

Oulun yliopistossa on tehty useita pro gradu -tutkielmia down-lasten kehityksestä, mutta näiden saatavuus tulee erikseen varmistaa.

Motoriikkaan liittyen löysin vain vanhoja julkaisuja:
-Motoriikan stimulointi Syndroma down -lapsilla / Camilla Wikström-Grotell. Ketju 1/1988 s. 43-44
-Kehitysvammaisuus ja motoristen taitojen oppiminen / Kari Koivumäki. Ketju 5/1986 s. 42-45
-Rörelselek för barn med Downs syndrom och liknande handikapp / Monica Steen. Stockholm : Socialstyrelsen, 1984

Aikakauslehtiartikkelit käsittelevät lähinnä perheiden kokemuksia down-lapsesta tai raskausseulontoja.

Internetistä löytyy sivu downin oireyhtymästä, mutta ei siinäkään nimenomaan kysytystä aiheesta ole. Osoite on http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/down.htm