Mistä löytyisi kolttasaamen aapinen tai alkeiskirja? Sellainen joka on käytössä nykyisinkin esim. Sevettijärven peruskoulussa. Tekijä ja kirjan nimi…

Kysytty

Mistä löytyisi kolttasaamen aapinen tai alkeiskirja? Sellainen joka on käytössä nykyisinkin esim. Sevettijärven peruskoulussa. Tekijä ja kirjan nimi auttaisivat kaukolainaamisessa& tieto mistä kirjastosta löytyisi. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinikka Semenoja. Toben mädd mâ'te vuädd (Oulun yliopisto 1996) - myös äänitteenä

Sirpa Mänty. Mattu saa'nid (Saamelaiskäräjät 2003)
- kuvasanakirja

Lukukirjoja Satu Mosnikoff, sisältävät myös harjoituskirjoja (Saamelaiskäräjät):
esim. Pââibuzškooul sää'm³iõll

Aapiset kovin vanhoja: Pekka Sammalalahti. Aabbas säämas (1972)

Kirjoja voi kaukolainata Saamelaisesta eirkoiskirjastosta
Rovaniemeltä. LÖytyypä verkostakin asiasta kunnollinen sivu:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koltansaame

Mielenkiintoinen voi sinulle olla myös tämä:
http://www.siida.fi/saamjiellem/suomi/kieli.html

Kts. lähteitä myös Lapponica-tietokannasta:
www.lapponica.net