Mistä löytäisin tilastotietoa vuodelta 2018 koskien eri kirjailijoiden teosten myyntimääriä niin, että mukana olisivat myös pokkarit. Tässä tilastossa eivät…

Kysytty

Mistä löytäisin tilastotietoa vuodelta 2018 koskien eri kirjailijoiden teosten myyntimääriä niin, että mukana olisivat myös pokkarit.

Tässä tilastossa eivät pokkarit ole mukana: https://kustantajat.fi/files/output/2231/bestsellerit-2018.pdf

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastotietoa tiettyjen teosten myynnistä keräävät Suomen Kustannusyhdistys ja Kirjakauppaliitto. Kumpikaan tilastojen kokoajista ei esitä dataansa niin, että samaan tilastoon olisi yhdistetty pokkareita ja sekä kotimaista että käännettyä kaunokirjallisuutta. Tilastojen kerääjille on hyödyllisempää saada selville esimerkiksi pokkareiden ja sähkökirjojen myydyimmät teokset kuin tietyn teoksen kokonaismyyntimäärä, eikä tällaista kokoavaa tilastoa tiettyjen teosten kokonaismyyntimääristä ole Suomen Kustannusyhdistyksen mukaan saatavilla.

Kirjakauppaliiton Mitä Suomi lukee -tilasto ei pidä lainkaan sisällään kirjojen myyntimääriä, mutta tilastosta voi seurata kirjan kuukausittaista sijoittumista myydyimmän kymmenikön joukossa. Suomen Kustannusyhdistyksen Bestseller-tilastojen perusteella voi tehdä suuntaa antavaa laskentaa kokonaismyyntimääristä, jos laskee yhteen teoksen myyntimäärän ja tilaston loppupuolelta löytyvien mahdollisen pokkariversion, äänikirjaversion tai sähkökirjaversion myyntimäärät.