Mistä löytäisin tietoa tuotteistuksesta (tuotteistamisesta) ja "mökkitalkkarista"?

10.8.2005

11.8.2005
11.8.2005

Tuotteistuksesta on olemassa melko runsaasti kirjallisuutta. Useimmat teokset keskittyvät jonkin tietyn alan, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon, matkailun tai kulttuurin tuotteistukseen. Poimin tähän pari tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa, joissa asiaa käsitellään yleisellä tasolla.

Lehtinen, Uolevi
Asiantuntijapalvelut : tuotteistamisen ja markkinoinnin suunnittelu, 2005. - 282 s.
Asiasanat: asiantuntijaorganisaatiot : palvelut ; asiantuntijat : palvelut ; yritystoiminta ; tuotteistus : asiantuntijaorganisaatiot ; markkinointi : yritykset

Tuominen, Anniina
Projektituotteistajan opas, 2005. - 84 s.
Asiasanat: tuotteistus : innovaatiot, sosiaaliset innovaatiot, ideointi, hyvät käytännöt, levitys : innovaatiot, markkinointi, valtavirtaistaminen

Voit hakea lisää viitteitä esim. Mikkelin kaupunginkirjaston tietokannasta http://mikkeli.kirjas.to/ tai maakuntakirjastojen monihausta http://monihaku.kirjastot.fi/maakuntakirjastot . Käytä hakusanana esim. sanaa tuotteistus.

Mökkitalkkarit on niin uusi ilmiö, että tietoa tehtävästä löytyy hyvin niukasti. Kirjallisuutta en onnistunut löytämään lainkaan, lehtiartikkeleita löytyi muutama:

Reivilä, Marjut
Apua mökille
Taloustaito 2004 ; 8 ; 52-53
Huomautus Mökkitalonmiehellä teetetyistä töistä voi saada verotuksessa kotitalousvähennystä. Haastateltavana mm. ylitarkastaja Riitta Roos Verohallituksesta
Asiasanat: loma-asunnot: kunnossapito: kustannukset: verovähennykset; kesämökit: huolto: palvelut: verovähennykset; talonmiehet: loma-asunnot: kunnossapito; kotitaloudet: työnantajat: verovähennykset

Palokari, Sirpa
Mökkitalkkari paiskii suvessa
Kodin Pellervo 2001 ; 6 ; 66-69
Huomautus Haastateltavina Helena Kajakka ja Pekka Hiltunen, jotka muuttivat asumaan kesäpaikalleen ja perustivat mökkitalonmiespalvelun
Asiasanat: kesämökit: huolto: palvelut; talonmiehet: loma -asunnot; huvilat: huolto: yritystoiminta; vapaa-aika: asuminen; elämänmuutokset: maallemuutto; elämänmuutokset: työ; maaseutu: elinkeinot; henkilöhistoria

Teirisalo, Liisa
Mökkikausi alkaa keväthuollolla
Meidän talo 2000 ; 4 ; 70-72
Huomautus Haastateltavana mökkitalonmies Tero Matala
Asiasana kesämökit: huolto; loma-asunnot: huolto; huvilat: huolto

Nämä artikkeliviitteet ovat Aleksi-tietokannasta, joka on käytössä kirjastoissa. Lehtiä voit tiedustella kirjastosta.

Mökkitalonmiehistä löytyy linkkejä esim. Googlesta sanoilla mökkitalkkari tai mökkitalonmies. Linkit ovat lähinnä yrittäjien kotisivuja.