Mistä löytäisin tietoa tuotteistuksesta (tuotteistamisesta) ja "mökkitalkkarista"?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa tuotteistuksesta (tuotteistamisesta) ja "mökkitalkkarista"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuotteistuksesta on olemassa melko runsaasti kirjallisuutta. Useimmat teokset keskittyvät jonkin tietyn alan, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon, matkailun tai kulttuurin tuotteistukseen. Poimin tähän pari tänä vuonna ilmestynyttä kirjaa, joissa asiaa käsitellään yleisellä tasolla.

Lehtinen, Uolevi
Asiantuntijapalvelut : tuotteistamisen ja markkinoinnin suunnittelu, 2005. - 282 s.
Asiasanat: asiantuntijaorganisaatiot : palvelut ; asiantuntijat : palvelut ; yritystoiminta ; tuotteistus : asiantuntijaorganisaatiot ; markkinointi : yritykset

Tuominen, Anniina
Projektituotteistajan opas, 2005. - 84 s.
Asiasanat: tuotteistus : innovaatiot, sosiaaliset innovaatiot, ideointi, hyvät käytännöt, levitys : innovaatiot, markkinointi, valtavirtaistaminen

Voit hakea lisää viitteitä esim. Mikkelin kaupunginkirjaston tietokannasta http://mikkeli.kirjas.to/ tai maakuntakirjastojen monihausta http://monihaku.kirjastot.fi/maakuntakirjastot . Käytä hakusanana esim. sanaa tuotteistus.

Mökkitalkkarit on niin uusi ilmiö, että tietoa tehtävästä löytyy hyvin niukasti. Kirjallisuutta en onnistunut löytämään lainkaan, lehtiartikkeleita löytyi muutama:

Reivilä, Marjut
Apua mökille
Taloustaito 2004 ; 8 ; 52-53
Huomautus Mökkitalonmiehellä teetetyistä töistä voi saada verotuksessa kotitalousvähennystä. Haastateltavana mm. ylitarkastaja Riitta Roos Verohallituksesta
Asiasanat: loma-asunnot: kunnossapito: kustannukset: verovähennykset; kesämökit: huolto: palvelut: verovähennykset; talonmiehet: loma-asunnot: kunnossapito; kotitaloudet: työnantajat: verovähennykset

Palokari, Sirpa
Mökkitalkkari paiskii suvessa
Kodin Pellervo 2001 ; 6 ; 66-69
Huomautus Haastateltavina Helena Kajakka ja Pekka Hiltunen, jotka muuttivat asumaan kesäpaikalleen ja perustivat mökkitalonmiespalvelun
Asiasanat: kesämökit: huolto: palvelut; talonmiehet: loma -asunnot; huvilat: huolto: yritystoiminta; vapaa-aika: asuminen; elämänmuutokset: maallemuutto; elämänmuutokset: työ; maaseutu: elinkeinot; henkilöhistoria

Teirisalo, Liisa
Mökkikausi alkaa keväthuollolla
Meidän talo 2000 ; 4 ; 70-72
Huomautus Haastateltavana mökkitalonmies Tero Matala
Asiasana kesämökit: huolto; loma-asunnot: huolto; huvilat: huolto

Nämä artikkeliviitteet ovat Aleksi-tietokannasta, joka on käytössä kirjastoissa. Lehtiä voit tiedustella kirjastosta.

Mökkitalonmiehistä löytyy linkkejä esim. Googlesta sanoilla mökkitalkkari tai mökkitalonmies. Linkit ovat lähinnä yrittäjien kotisivuja.