Mistä löytäisin tietoa musiikkivideoista ja niiden teosta?Myös kuvaaminen ja editointi kiinnostavat.

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa musiikkivideoista ja niiden teosta?Myös kuvaaminen ja editointi kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Musiikkivideoiden suunnittelusta ja teosta löytyy alla olevia painettuja teoksia.

Yliopistojen yhteistietokannasta, Lindasta löytyi mm. tällaisia teoksia, joita voi kaukolainata kirjaston kautta. Kaukolainat ovat yleensä maksullisia. Lindaa voi käyttää kirjastoissa lisäteosten etsimiseen.

Englanninkielisiä teoksia:
Carlin, Dan. Music in film and video productions. 1991.
Austerlitz, Saul. Money for nothing : a history of the music video from the Beatles to the White Stripes. 2007.
Cristiano, Giuseppe. Analyzing storyboards. 1998.

Pro gradu- ja opinnäytetöitä:

Kärjä, Antti-Ville. Suomalaisen populaarimusiikin kuva : kuvallisen kerronnan, sanoituksen ja musiikin vuorovaikutus suomalaisissa musiikkivideoissa. Pro gradu –työ : Helsingin yliopisto, musiikkitieteen laitos, 1996.

Kulhua-Antila, Kaisa. Ikikukka : raportti musiikkivideon tekemisestä. Lopputyö : Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen osasto, 1996.

Väisänen, Olavi. Tuottajan työ kokeellisen musiikkivideon tuotannossa : case Unelmien talo. AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Kulttuuri- ja palveluala, viestinnän koulutusohjelma, 2005.

Valtanen, Tuomas. Tarinankerronta Dauntless-yhtyeen musiikkivideossa Flow of Fortune. AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, viestinnän koulutusohjelma, 2007.

Hemmi, Henriikka. Musiikkivideon Tyttö leikkaus : minun versioni. AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Kulttuuri- ja palveluala, viestinnän koulutusohjelma, 2005.

Koskivaara, Veera. Visuaalisena suunnittelijana musiikkivideossa : työprosessin kuvaus teoksesta Talking to Myself. AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Kulttuuri- ja palveluala, viestinnän koulutusohjelma, 2003.

Karvinen, Tommi. Analyysi musiikkivideon määritelmistä : ohjaajana kaupallisessa ja taiteellisessa musiikkivideo-tuotannossa. AMK-opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Kulttuuri- ja palveluala, viestinnän koulutusohjelma, 2004.

Doriasta löytyy lisää opinnäytteitä digitaalisena osoitteessa https://oa.doria.fi/ Voit hakea hakusanalla musiikkivideot.

Artikkeleita ja haastatteluja suomalaisissa aikakauslehdissä:

Jaakkola, Heikki. Videoalalla tilaa uusille tekijöille. Haastateltavana musiikkivideoita tekevä Finn Andersson. Kamera 2005: 12, s. 52-53.

Saarela, Tommi. Juuso Syrjällä kuvauspaikkoja ympäri maailmaa : mainosspotteja ja musavideoita. Visio 2002: 4, s. 32-33.

Kemppainen, Jouni K. Kolmen minuutin mestari. Hollywood tekee musiikkivideoilla suuria hittejä ja paljon rahaa. Siinä työssä tähti on suomalainen Antti Jokinen. Helsingin sanomat. Kuukausiliite 2006: huhtikuu, s. 26-31.

Uimonen, Kirpi. Idea on tärkein työkalu. Haastattelussa tv-ja video-ohjaaja Taku Kaskela. Suomen kuvalehti 2002: 32, s. 46-47.

Saarela, Tommi. Jappe Päivinen valitsee tyylinsä tilanteen mukaan : käsivaraa & tehosteita. Visio 2002: 4, s. 34-36.
Aaltonen, Sami. Musiikkivideo-ohjaajana Fennoskandiassa. Rumba 2001: 21, s. 19.

Lehtiranta, Erkki. Musiikkivideoiden suunnannäyttäjä Richard Levine : olen hyvä kuvavaras. Rytmimusiikki 1995: 8, s. 12-13.

Tietoa Internetissä:

suomeksi

Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Musiikkivideo

ANNI-ELINA KARVONEN
Videoviihdettä, olkaa hyvä
http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/1998_15/video.html

Digivideo-sivuston keskustelulistalla on käsitelty musiikkivideon tekemistä ja annettu linkkejä eteenpäin
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=346320&sid=3a149696b7038…

Englanniksi

Make Your Own Music Video With
MUSIC VIDEO 101
http://www.timtv.com/mv101/musicvideo101.pdf

Shavano Music Online
http://www.colomar.com/Shavano/video.html