Mistä löytäisin tietoa kapioarkuista ja yleensä kapioista?

15.6.2005

Mistä löytäisin tietoa kapioarkuista ja yleensä kapioista?

16.6.2005
16.6.2005

Seuraavista teoksista löydät tietoa kapioista ja kapioarkuista:
Tiltun kapiot : iittiläinen käsityöperinne / toim. Sanna Kaisa Spoof. - SKS 2003.
Pesu, Raija: Perinteiset kirjontatyöt : kapiokirstujen aarteita isoäitien ajoilta. WSOY 2003.
Hausmann, Aino: Kapiokirstu. - 1956.
Kapioarkku (työpiirustus). - 1975.
Näiden teosten saatavuustiedot Hämeenlinnan kirjastossa näet verkkokirjastostamme: http://hameenlinna.kirjas.to/

Kapioista on tehty myös pari opinnäytetyötä, joita voit tarvittaessa kaukolainata.
Mantere, Helena: Katoavat kapiot : kapioperinteen muutos Etelä-Pohjanmaalla 1900-luvulla (Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Kotitalous- ja käsityötieteen laitos, 2000)
Kastinen, Mirka: Kapiot (Lopputyö : Taideteollinen korkeakoulu, Taidekasvatuksen osasto, 1999)

Lehtiartikkeleita aiheesta:
Pailinna, Antero: Kuin ehta kisällinnäyte
Nimekkeen selvennys: Kapioarkun rakentamisohjeet
Julkaisussa: Meidän talo. 23(1982) : 3, s. 80-83, 85-86
Palokari, Sirpa: Kapioistaan tyttö tunnettiin
Julkaisussa: Kodin Pellervo 2004 ; 1 ; s. 68-71
Rauhala, Anna: Mitkä ihmeen kapiot? : tekstiilit entisajan naiseuden mittana
Julkaisussa: Sukuviesti 2003 ; (24) ; 1 ;s. 10-13
Pietilä, Arto: Esiliinat, kapiot, silitysraudat : Nostalgiamuseossa on tunnelmaa
Julkaisussa: Taito 2001 ; (94) ; 3 ; liite
Aapala, Kirsti: Ovatko kapiot valmiina? (Kieli-ikkuna)
Huomautus Kapio-sanan etymologiasta sekä samaa tarkoittavista itä- ja kaakkoismurteiden sanoista
Julkaisussa Helsingin sanomat 1998-08-18

Hämeenlinnan pääkirjaston käsikirjastossa on moniosainen bibliografia Kotiteollisuusalan kirjallisuutta Suomessa, joka kattaa vuodet 1917-1984. Tästä voit löytää viitteitä vanhempaan artikkeliaineistoon, jota ei löydy tietokannoista.

Lisäksi kannattaa tutkia hääperinnettä ja käsityöperinnettä käsitteleviä kirjoja yleensä. Verkkokirjastosta voit etsiä hääperinnettä käsitteleviä kirjoja esim. kirjoittamalla asiasanat/aihe -kenttään häät ja rajaamalla haun luokkaan 4. Käsityöperinnettä käsittelevät kirjat löytyvät parhaiten asiasanalla käsityöperinne.