Otsikko
Mistä löytäisin Sixtus Syrjäsestä mahdollisimman kattavasti tietoa?

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin Epilän Roomalaistyylisen kylpylän perustajasta Sixtus Syrjäsestä mahdollisimman kattavasti tietoa?

Vastaus

Vastattu

Paljonkaan ei näytä insinööri Sixtus Syrjäsestä olevan tietoa saatavissa. Joitain pikku mainintoja lukuun ottamatta tutkimassani lähdekirjallisuudessa käsitellään pääasiassa hänen perustamiaan teollisuusyrityksiä ja niiden toimintaa. Kattavimmin Syrjäsen elämänvaiheita kartoittaa Tammerkoski-lehdessä 10/1961 julkaistu Ahti Miettisen kirjoitus Epilän ensimmäinen tehtailija.

Lähteitä ja kirjallisuutta:
Ahti Miettinen, Epilän ensimmäinen tehtailija : toimitusjohtaja Sixtus Syrjänen kertoo pitkästä urastaan teollisuusmiehenä. - Tammerkoski 10/1961, s. 316-318
Veikko Viitanen, Osakeyhtiö Sahanterä - Sixtus Syrjäsen monumentti. - Tammerkoski 5/1982, s. 23
Päivikki Lawson, Satu ja todellisuus : Rauhalinna. - Tammerkoski 1/1989, s. 18-20
Osakeyhtiö Sahanterä, Epilä. - Teoksessa Kotimaisen teollisuuden albumi
Eläköön Epilä : muistoja, kuvia, vitsejä, historiaa

Veikko Riikonen, Metallinen Epilä : Epilän metallityöläisten työtä ja toimintaa työhuonekunnissa ja ammattiosastoissa 1912-1987
Heikki Välimäki, Winterin mutkan tarinoita : historiaa, muistoja ja kuvia Epilästä : Epilän kaupunginosakirja