Mistä löytäisin alkuperäisen Yö kaivopuistossa. Saako enään mistään.

Kysytty

Mistä löytäisin alkuperäisen Yö kaivopuistossa. Saako enään mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti tarkoitat varhaisinta äänitettä kupletista ”Yö Kaivopuistossa”? Sillä nimellä tästä kappaleesta ei löydy levytystä, mutta kappaleella on muitakin nimiä: ”Helsingin kulkurin huolia”, ”Kulkuripoika Helsingissä” ja ”Asuntopula Helsingissä”. Kaikissa melodia on sama; joissakin versioissa sävelmä on merkitty kansanlauluksi, uudemmissa viitteissä säveltäjäksi on nimetty Saša (tai Sasha) Makarov. Sävelmän alkuperäinen nimi on "Kak tsvetok dušistyi" (tai "Kak tsvetok dushistyi"). Sävelmä tunnetaan nimellä "Kerenski".

Kupletin sanoituksen on ilmeisesti alun perin tehnyt Eino H. Ahti (1894-1955), joka käytti mm. salanimeä Ahti H. Einola. Tosin Einari Kukkonen pitää kappaletta J. Alfred Tannerin kuplettina, kun taas Reino Hirviseppä pitää sanoittajana Ahti H. Einolaa, samoin Lauri Jauhiainen toimittamassaan nuotissa ”Kuplettimestarit ja mestarikupletit”.

Einari Kukkosen kirjassa on laulun sanoitus sellaisena kuin amerikansuomalainen Kuuno Sevander on sen levyttänyt orkesterin säestyksellä nimellä ”Helsingin kulkurin huolia” vuonna 1929. Laulu alkaa: ”On Helsingiss yks hullu puol”. Alun perin se ilmestyi 78 kierroksen levyllä eli savikiekolla, jonka A-puolella on kappale ”Poika oli Pohjan Torniosta” ja B-puolella tämä ”Helsingin kulkurin huolia” (Columbia 3199-F). Äänite on Kansalliskirjastossa, myös digitoituna. Ainakin tätä kirjoittaessani Sevanderin levytys on kuunneltavissa myös YouTubessa. Äänitettä tuskin on missään myytävänä.

Einari Ketola on levyttänyt laulun nimellä ”Kulkuripoika Helsingissä” vuonna 1972. Tämä esitys löytyy esim. lp-levyltä ”Jätkän lauluja” (Scandia-Musiikki, 1972, Scandia SLP578). Sanoitus on yksityiskohdiltaan hieman erilainen kuin Sevanderin laulama, mutta tarina on sama. Reino Helismaa on myös mukaillut sanoitusta ja levyttänyt kappaleen nimellä ”Asuntopula Helsingissä” vuonna 1963. Hänen esityksensä löytyy mm. cd-levyltä Helismaa, Reino: "Mestarin kynästä" (Warner Music Finland, 2003, WEA  5050466-5559-2-2). Näitä levytyksiä löytyy myös lainattaviksi kirjastoista. Reino Helismaan sanoitus sisältyy vihkoseen ”Toivelauluja : iskelmien aarreaitta”, osaan nro 55 (Fazer, 1963, s. 34-35).

Mainittakoon vielä, että Lauri Jauhiaisen toimittamassa nuotissa ”Kuplettimestarit ja mestarikupletit” on nimellä ”Yö Kaivopuistossa” laulun melodianuotinnos, sointumerkit ja sanat, mutta sanoitusta on lyhennetty ja se on erilainen kuin Sevanderin levyttämä, vaikka tarina on sama. Tässä nuotissa laulu alkaa: "On Helsingissä yks huono puol".

Siihen, mikä on "Yö Kaivopuistossa" -kappaleen alkuperäinen versio, on hankala vastata, mutta varhaisin löytämäni versio kappaleesta on siis Kuuno Sevanderin levytys vuodelta 1929 nimellä "Helsingin kulkurin huolia".

Lähteet:

Eino H. Ahti Elonetissä: https://www.elonet.fi/fi/henkilo/252283

Hirviseppä, Reino: Hupilaulun taitajia : Pasi Jääskeläisestä Juha Watt Vainioon (WSOY, 1969, s. 115-117)

Kukkonen, Einari: Lännen lokarit : amerikansuomalaisen levylaulun vaiheita (Kustannuskolmio, 2001, s. 359-360)

Kuplettimestarit ja mestarikupletit ([toim.] Lauri Jauhiainen, Musiikki Fazer, 1985, s. 250, 252-253)

Viola-tietokanta (Suomen kansallisdiskografia): https://viola.linneanet.fi

Sevander, Kuuno: Helsingin kulkurin huolia: https://www.youtube.com/watch?v=NWNt1VqhCJk