Otsikko
Mistä löytäisin Alestalo-Uusitalon 1986 aikakausijaottelun. Asia koskee yhteiskunnan rakenteessa tapahtuvia muutoksia. (Sosiaali-ja terveydenhuolto)

Kysytty

Mistä löytäisin Alestalo-Uusitalon 1986 aikakausijaottelun. Asia koskee yhteiskunnan rakenteessa tapahtuvia muutoksia. (Sosiaali-ja terveydenhuolto)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juuri kysytyllä nimellä – Alestalo-Uusitalon aikakausijaottelu 1986 – ei löytynyt materiaalia. Kanavassa 1987:5 (löytyy Helsingin pääkirjaston varastosta) on Matti Alestalon kirjoittama artikkeli ”Suomen luokkarakenne 1980-luvulla”, jossa on taulukko ”Suomen ammatissa toimivan väestön luokkarakenne 1950-1980”. Tässä taulukossa on vuosipylväitä, lieneekö se kyseinen aikakausijaottelu?

Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen avoimen yliopiston verkko-opintoihin kuuluu sivusto http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opinnot/sosiol/, josta pääsee kiinnostaviin artikkeleihin. Mainittuihin sivuihin kuuluu myös http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opinnot/sosiol/luokkar.htm, jossa on artikkeli ”Suomen luokkarakenne” (kirjoittajan nimeä en löytänyt). Tästä artikkelista löytyy paitsi runsaasti lähdekirjoja, myös useita aikakausittaisia luokkarakennepylväitä, Alestaloa tai Uusitaloa ei kuitenkaan mainita.

Matti Alestalon väitöskirjassa ”Structural change, classes and the state” (Helsingin yliopisto 1986) saattaisi kuvitella mainitun aikakausijaottelun löytyvän. Väitöskirja on saatavana ainakin Museoviraston kirjastossa (Nervanderink. 13, avoinna ma-pe 9-16.15, puh. 4050 213), mutta se löytyy myös Eduskunnan kirjastosta, josta kannattaisi varmaankin kysyä ko. aikakausijaotteluakin. Eduskunnan kirjaston osoite on Aurorankatu 6, tietopalvelun puh. 432 3432 (virka-aikana).