Mistä löytää iskelmien sanoja? Esim. Seija Simola/Unelma vain, Jaakko Teppo/ Tuupovaaran yössä, Kuumat kyyneleet/Jamppa Tuominen, Voitko unohtaa Juhamatti,…

Kysytty

Hei! Mistä löytää iskelmien sanoja? Esim. Seija Simola/Unelma vain, Jaakko Teppo/ Tuupovaaran yössä, Kuumat kyyneleet/Jamppa Tuominen,
Voitko unohtaa Juhamatti, Valheen kyynelee/Pertti Palm. Vinkistä kiitäen Stina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iskelmien sanoja löytää sekä ns. laulukirjoista, joista osassa on nuotit, osassa vain sanat, että erilaisista nuottikokoelmista. Valitettavasti on silti paljon iskelmiä, joiden sanoja ei ole koskaan julkaistu missään virallisesti. Internetistä tällaisiakin saattaa satunnaisesti löytää, mutta ei niin usein kuin toivoisi.

Näistä esimerkkinä mainituista toiveista monet ovat ns. hankalia tapauksia. Tässä kuitenkin perustietoa.

Seija Simolan laulama "Unelma vain" on Aarno Ranisen salanimellä "Jouni Pohjola" säveltämä ja sanoittama laulu, jonka ainoa julkaisu on vuonna 1967 julkaistu nuottivihko "7 iskelmää" (Edition Coda). Se on perin harvinainen julkaisu, jota en itse onnistunut mistään kirjastosta löytämään.

Jaakko Tepon laulu "Tuupovaaran yössä" löytyy vuonna 1984 julkaistusta kokoelmasta "Jaakko Teppo : Meidän musiikkimme" (Two-Stars), joka on mm. HelMet-kirjaston kokoelmassa.

Jamppa Tuomisen laulamaa laulua "Kuumat kyyneleet" (Timo Hämäläisen sävellys ja sanoitus) ei ole julkaistu nuottina, joten sen sanat täytynee kirjoittaa ylös laulua levyltä kuuntelemalla.

Juhamatin laulama "Voitko unohtaa" on Ramon Arcusan ja Julio Iglesiasin laulun "Casa dia mas", jonka suomenkielisiä sanoja (Juha Vainio) ei ole ainakaan toistaiseksi julkaistu.

Sen sijaan Pertti Palmin tulkitseman perinteisen laulun "Valheen kyyneleet" sanat löytyvät nuottikokoelmasta "40 kotimaista" (Scandia Kustannus 1981), joka on mm. HelMet-kirjaston kokoelmassa.

Heikki Poroila
HelMet-kirjasto