Mistä löydetään tietoa kirjaston verkkolehdet palvelusta? Mitä tällä tarkoitetaan ja mihin verkkolehtiin kannattaa käydä tutustumassa.

Kysytty

Mistä löydetään tietoa kirjaston verkkolehdet palvelusta? Mitä tällä tarkoitetaan ja mihin verkkolehtiin kannattaa käydä tutustumassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaasan kaupunginkirjastossa voi käyttää erilaisia artikkelitietokantoja. Arto ja Aleksi ovat viitetietokantoja eli niiden avulla saa tiedon lehdestä, josta itse artikkeli löytyy. Ruotsinkielisestä Artikelsök- tietokannasta löytyy artikkeliviitteitä ja myös kokotekstiartikkeleita. Mediearkivet- tietokannasta löytyy ruotsalaisia aikakauslehtiä, sanomalehtiä ja radio- ja tv-ohjelmia; myös kokotekstinä. Ebsco- tietokannasta löytyy englanninkielisiä eri alojen aikakauslehtiä kokotekstinä.
Näitä tietokantoja voi käyttää vain kirjaston työasemilla.
Helsingin yliopiston kirjasto ylläpitää suomalaisten verkkolehtien luetteloa Suomaa. Suoman osoite on http://www.lib.helsinki.fi/suoma/.